Tuesday, January 11, 2011

Kisah pengajaran: air mata wanita (2)

Kisah Adam & Hawa muncul semula...Perhubungan Adam & Hawa masih berkekalan..

Satu ketika, sedang asyik semua hamba2 Allah bergembira..Seorang wanita yang telah bermandikan air mata...Air mata wanita..Di manakah kesilapannnya?

Hawa mengharapkan perhubungan yang berkekalan, akan tetapi jodoh petemuan di tangan Tuhan..

Hawa mendapat perkhabaran yang terlalu memedihkan hatinya..

Terlalu menyayat hati seorang wanita sehinggakan Hawa bermandikan air mata tanpa disedari oleh persekitarannnya.. Mempunayi dua perkara yang Hawa dapat tahu...Terlalu menyedihkan...Perkara 1, Hawa tidak dapat ungkapkan kerana terlalu berat untuk dinyatakan...Biarlah Tuhan saja yang tahu..Dan pembalasan akan diperlihatkan olehnya..

Perkara ke dua adalah berkaitan masa silam Hawa & Adam yang lalu... cerita tersebut telah dinyatakan di dalam kisah “Air mata wanita” yang pertama.. Hawa mendapatperkhabaran bahawa, suatu ketika dahulu Adam terlalu menyayangi Hawa & hamba Allah yang bergelar wanita.. Bayangkan bagaimana kasih sayang dapat di bahagi dua..Agak mustahil.. Paling mengejutkan Hawa adalah, Adam masih menjalinkan hubungan terhadap Wanita.. Adam tidak sama sekali memutuskan perhubungan mereka...Ya Allah...apakah dugaan lagi yang telah menimpa Hawa..

Seperti dahulu, Hawa menghadapinya keseorangan...Sakit, pedih, parah hati Hawa..Hanya Tuhan yang tahu.. Hawa tabahkan hati demi dugaan yang Allah turunkan kepadanya... Sekali lagi cinta Hawa tidak dihargai...Hawa hanya dapat mengalirkan air mata tanpa henti..Hawa terlalu sakit...Makan & minum Hawa tidak teratur...Hawa lemah...Hawa sedih..Hawa sakit..Hawa seperti orang yang tidak ada haluan... Terlalu perit untuk Hawa telan semuanya..

KENAPA kaum ADAM terlalu KEJAM?? Kasihanilah Hawa.. Sesungguhnya, kaum Hawa juga yang melahirkan Adam.. Bagaimana perasaan ibumu, sekiranya hamba Allah yang lain bertindak sebegitu terhadap ibumu??? Akankah kau biarkan ibumu merana atas tindakan hamba Allah yang terlalu kejam..

RENUNG-RENUNGKANLAH...

No comments: